Flere kunder har mottatt en SMS om at kontoen deres har blitt sperret. Meldingen kommer ikke fra oss, men fra svindlere. Ikke la deg lure!
«Phishing» etter informasjon, slik som passord, kortinformasjon og personopplysninger, er en velkjent trussel som ofte foregår på e-post. Men phishing via SMS, såkalt «SMiShing», blir også stadig mer vanlig. Det er ofte slike svindelmeldinger inneholder en lenke til en nettside hvor svindlerne prøver å samle inn din private informasjon. Denne meldingen kan tilsynelatende komme fra avsenderen «Eika», "Totenbanken" eller "Totens Sparebank", og inneholde en lenke til et falskt nettsted. Svindlerne etterligner kommunikasjon du mottar fra banken til vanlig, for å lure deg til å oppgi sensitiv informasjon. I dette tilfellet går lenken til et falskt nettsted som prøver å lure til seg påloggingsinformasjonen din. Denne informasjonen kan svindlerne misbruke for å få tilgang til nettbanken din.
Slik kan du unngå å bli svindlet:
- Husk at banken din aldri vil spørre deg om å oppgi beskyttelsesverdig informasjon, som passord, brukernavn eller kortinformasjon via en SMS.
- Du skal aldri dele dine passord med noen. Ikke engang med de du kjenner!
- Stol aldri blindt på innhold i meldinger, selv om det ser ut til å komme fra banken din, eller noen du stoler på.
- Ikke klikk på mistenkelige lenker for å se hvor de fører.
- Vær oppmerksom på språk og innhold i meldinger.
- Vær ekstra oppmerksom hvis avsenderen har et utenlandsk telefonnummer.
- Sist, men ikke minst: ikke ring tilbake eller besvar tekstmeldingen. Det kan koste deg dyrt.
Les mer om SMS-svindel på nettvett.no: https://nettvett.no/smishing-sms-svindel/
Slett e-posten eller SMS-en snarest, uten å trykke på lenken. Så lenge du følger dette rådet er du trygg, og du trenger ikke å ringe oss. Har du trykket på lenken kan du ringe oss på tlf 61 14 12 00 for videre assistanse.