Hopp til innholdet
SpareBank 1 Østlandet og Vind IL samarbeider om digitale løsninger
Daglig leder i Vind Idrettslag, Ketil Gjerde, er godt fornøyd med de digitale løsningene
Nyhet

SpareBank 1 Østlandet og Vind Idrettslag samarbeider om digitale betalingsløsninger

Med rundt 1.800 medlemmer er Vind IL på Gjøvik et av Innlandets største idrettslag. Det krever at de henger med på den digitale utviklingen og hele tiden moderniserer seg.

- For oss i Vind IL har den digitale overgangen vært en stor suksess, sier Ketil Gjerde, daglig leder i Vind IL.

Som et av Innlandets største idrettslag har Vind IL utallige store og små arrangementer i løpet av et år. Tidligere var det veldig mye jobb med å håndtere alle kontantene som kom inn fra ulike steder, holde oversikt og telle opp alt til regnskapet, og kjøre til banken for å sette de inn på konto.

- Tidligere var det ikke uvanlig å ha isbokser fulle av kontanter liggende rundt omkring etter ulike arrangementer. Det medførte naturligvis mye ekstraarbeid å håndtere alt dette. Men det var også en sikkerhetsrisiko å ha så mye kontanter liggende. Dette blir nå blir løst på en mye tryggere måte ettersom pengestrømmen er digital.

Enklere rapportering med digitalt kiosksalg
- Nå som alt av kiosksalg, medlemsavgifter og slike ting hovedsakelig skjer digitalt, får vi alt rett inn i regnskapssystemet og slipper å styre så mye med kontanthåndtering. Det sparer mye tid og arbeid, og gjør jobben utrolig mye enklere både for frivillige og administrasjonen, sier Ketil. Vi får levert data fra Vipps og PayPal elektronisk til regnskapssystemet vårt. Og regnskapet i seg selv har blitt enklere å bruke. Det er lettvint å hente ut alt vi trenger av rapporter derifra.

I dag skjer rundt to tredjedel av alt kiosksalg hos Vind IL via bankkort. Rundt en tredjedel foregår med Vipps. De tar fremdeles imot betaling i kontanter for de som ønsker å betale med mynter og sedler, men dette utgjør bare 2,5% av totalomsetningen. Med egne kortterminaler og Vipps løser de dermed de aller fleste betalinger digitalt, samtidig som de legger til rette for ikke-digitale-medlemmer og -besøkende.

Hos Vind Idrettslag foregår 97,5% av alt kiosksalg via kortterminal eller Vipps

Spleis, Vipps og andre apper løser klubbens behov
Vind har også digitale løsninger for å ta imot medlemsavgifter og treningsavgifter. Også her er det mulig å få tilsendt faktura og betale via bank for det som ønsker det, men de aller fleste medlemmene foretrekker å løse dette direkte i appene og syns det er det enkleste. Noe som igjen gjør rapporteringen enkel for klubben.

Lotterier foregår også via Vipps, med penger som går direkte til hvert enkelt lags konto. På den måten har man oversikt over hvor pengene kommer fra, og hva de skal gå til. Videre kan laget overføre midlene til klubbens felles konto.

I andre tilfeller har de også benyttet Spleis til innsamlinger i klubbregi, noe som har fungert veldig bra.

- Tjenester som Vipps og Spleis har vært med på å modernisere Vind IL, og vi er glade for god rådgivning fra banken i hvordan vi skal bruke disse på best mulig måte. Dette kan vi trygt anbefale til andre lag og foreninger, spesielt de med en viss omsetning, sier Ketil Gjerde, daglig leder i Vind IL.

Høres dette ut som noe for ditt lag eller forening?
Ta kontakt med din personlige rådgiver i banken, så hjelper vi deg i gang! Du kan også kontakte kundesenteret vårt på tlf. 61 14 12 00 eller post@totenbanken.no.

Ønsker du hjelp til å komme i gang med digitale betalingsløsninger?

Ta kontakt med din personlige rådgiver i banken direkte, eller ring kundesenteret vårt på tlf. 61 14 12 00, så hjelper vi deg i gang!